Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 29. kesäkuuta 2013

On ollut vähän kirjoituspaussia,

Vai olisiko sittenkin vain luova tauko :). Viikonloppu on tähän mennessä mennyt ulkona sekä terassilla istuen ristikon kera tai kukkien istuttamisessa. Ai että kyllä silmä nyt lepää kun on tullut lisää kukkia sekä talon eteen että sivulle, terassille ja takapihalle. Olen siinä mielessä vähän mielenvikainen yksilö, että tykkään kovasti istutella ja katsella kukkia, mutta niiden kastelusta en niin paljon pidäkään. Mikä yhdistelmä! Ihan sama juttu kodin kanssa, en tykkää sotkuisesta kodista mutta siivoaminen on niiiiin pitkää piimää että.

Olenko muuten muistanut mainita, että sain sieltä Eterasta nyt varsinaisen päätöksen koskien määräaikaista osa-aikatyökyvyttömyyseläkettä. Ensin oli pelko, että miten käy loma-ajan palkan (olen elokuussa kesälomalla) koska se ylittää Eteran asettaman tulorajan per kuukausi. Sitä olemme yhdessä palkkatoimiston kanssa pähkäilleet siihen asti kunnes varsinainen päätös kolahti postilaatikkoon. Sieltä bongasin lauseen, että saa tienata kaksi kuukautta peräkkäin yli tuon asetetun rajan. HIHHEI!  Hyppäsin tuolista saman tien ja soitin palkkatoimistoon ja kerroin tuon ilouutisen, että nyt ei tarvitse pyöritellä miten sen asian suhteen oikein selvitään! Ajatella, että edes joku asia menee joskus putkeen.

Tuosta korvauksesta vielä vähän kerrottavaa. Minun mielestäni on hieman hämmentävää kun Eteran sivuilla piti hakea tuota tukea, niin sieltä neuvottiin hakemaan määräaikaisesti osatyökyvyttömyys-eläkettä, mutta päätöksessä puhuttiinkin yhtäkkiä kuntoutustuesta. Aha, eli todella selkeää ihmiselle joka ei ole koskaan ennen tuollaisia tukia hakenut.. Sen muutoksen voisivat tehdä HETI, että hakemukset olisivat netissä nimenomaan sillä nimellä kun varsinaisissa päätöksissä mainitaan, halloota.

Muuten olen kyllä erittäin tyytyväinen Eteran ja Kelan toimintaan tässä asiassa. Mutta tietysti hakemusten nopea käsittely ja kaikkien tarvittavien liitteiden olemassaolo on kyllä itse hakijan aktiivisuudesta kiinni. Ehkä neuvontaa voisi vielä enemmän parantaa varsinkin heille, jotka hakevat kyseisiä tukia ensimmäistä kertaa. Ehkä olisi hyvä ottaa rutiiniksi aina kysyä jos joku uusi asiakas hakee tukia, että "haetko ensimmäistä kertaa?". Siltä pohjalta osaa varmasti neuvoa vielä paremmin. Itse olen saanut kantapään kautta oppia kaikki, kun olen viime vuonna ja edellisvuonna käynyt läpi samaa karusellia ja silloin siis Kelan kautta. 

Säryn osalta pitkä viikonloppuvapaa ja runsas raittiin ilman määrä on tehnyt hyvää. Perjantaina oli vaikeampi päivä, mutta tänään tilanne on jo parempi. Vielä yksi vapaa jäljellä, tosi ihanaa. Elokuun loman jälkeen tulen tekemään vielä lyhyempää työviikkoa, koska ansiorajan takia voin tehdä työtä ainoastaan 11 päivää ja 3 tuntia. Taisin mainita tuon jo edellisissä tarinoissa. Ihanaa viikonlopun jatkoa, nautitaan kesästä nyt kun se on parhaimmillaan <3.

6 kommenttia:

  1. Moi,
    Löysin tämän blogin migreenikon mielen kautta. Minua kiinnostaisi tietää mitä eri estolääkkeitä sinä olet kokeillut!

    Minulla on nyt menossa neljäs vaihtoehto ja se tuntuu tällä hetkellä hyvälle. Seloken tai sen korvike ei sopinut alkuunkaan ja propral aiheutti totaalisen väsymyksen ja itkuisuuden. Losartan vei kivut aika hyvin pois. Pahimmillaan minulla on ollut 21 särkypäivää/kk ja lisäaineettomuudella (Hiivauute, E621 ja kenotekoiset makeutusaineet)ne hävisi 10 per/kk ja nyt sitten kun sain alaverenpaineen hallintaan niin mulla on enää 3-5 kohtausta per/kk ja nekin yhdessä rysäyksessä.

    Toivottavasti sinulla helpottaa joskus ja minäkin jo odotan vaihdevuosia josko tulisi helpotus ;D

    Justiina

    Toivottavasti sinäkin löydät jonkun keinon

    VastaaPoista
  2. Hei Justiina! Kiitos kommentistasi. Olen ollut vähän lomailemassa, sen takia vastaus on viipynyt :). Kiva että sulla on kohtaukset edes vähän helpottaneet. Itselläni tosiaan ihan päinvastainen tilanne tällä hetkellä kuin sinulla. Sinulla tulee kovia kohtauksia muutama kuukaudessa ja minulla taas ollut nyt se tilanne, että muutamien rajujen kohtausten tilalle on tullut jatkuva särky. Nythän se vasta on riemastunut kun olen aloittanut aktiivisemman kuntoilun talven jälkeen, neurologin kanssa neuvottelun jälkeen. Olin niin mieli maassa kun painoa vaan kertyi ja kunto ihan pohjassa ja särkyjä koko ajan. Minulla on tällä hetkellä estolääkkeenä käytössä Candesartan (verenpainelääke) sekä Klotriptyl Mite. Molempia otan päivittäin, mutta sitä jatkuvaa särkyä ei ole näillä eväillä saatu hallintaan. Lisäksi otan kovimpiin kohtauksiin triptaaneja ja muita särkylääkkeitä. Aikaisemmin kokeiltu Deprakinea (aiheutti reilun ylipainon ja hiusten lähtöä) sekä Topimaxia joka oli kipujen kannalta täysin hyödytön ja aiheutti totaalista väsymystä ja minusta tuntui, että ajatuskaan ei kulkenut kunnolla. Lisäksi minulle määrättiin Rivatrilia, jonka nykyinen neurologi määräsi heti lopettamaan. Näitä ennen oli lukuisia muita särkylääkkeitä käytössä ja jopa Diapamia määrättiin otettavaksi kohtausten aikana, mikä oli minusta omituista. Olen minäkin kuullut siitä, että vaihdevuodet toisivat helpotuksen. Päinvastaisia kommentteja olen myös lukenut. Toivotaan, että tilanne helpottuisi sekä sinulla että minulla. Hyvää kesää sinulle!

    VastaaPoista
  3. Kokeile vielä LPG-hoitoa jossa käsitellään niska ja päänahka. Itselläni se ei auttanut mutta hoitaja väitti että avunsaajia on myös. Se tehoaa myös ms-taudin oireisiin. Tehon päänsärkyyn näkee jo yhdellä käynnillä.

    T:Justiina

    VastaaPoista
  4. Kiitos neuvosta Justiina! Pitää muistaa tuo, mutta mistä sellaista hoitoa saa? Kirjaudu samalla lukijaksi :). Kaunista kesää sinulle!

    VastaaPoista
  5. Googleta vain LPG hoidot ja paikkakuntasi. Pohjoissuomesta ei löydy mutta etelässä on. Kysyt vaan käsitteleekö päänahan ja niskat. Ja jos siitä ei muuhun ole niin yksi hoito vastaa ainakin 2-3 hierontakertaa. Itse käyn Isossakyrössä.

    Jaa että kirjautua... pitääpä tutustua - blogia minulla ei ole.
    Ja kaunista kesää sinullekin ja kivuttomia hetkiä

    VastaaPoista
  6. Kiitos viestistä! Pitääpä tutustua tuohon hoitomuotoon, hyvä vinkki kiitos siitä. Tähän blogiin (niin kuin muihinkin) voi rekisteröityä lukijaksi nimimerkilläkin, omaa nimeä ei tarvitse käyttää. Niin minäkin aina teen, koska olen paikkakunnallani aika "näkyvässä" työssä :). Hyvää kesän jatkoa sinulle!

    VastaaPoista

Migreenimimmi ilahtuu palautteestasi! Voit kertoa elämästäsi kivun kanssa tai ilman, tai perheenjäsenen kamppailusta migreenin kanssa.